Terjemahan Kitab Khamsatun Mutun | Matan Jauharah Tauhid | Nazham Ke 110 s/d 126 (Kitabkuning90)

REZEKI, USAHA DAN TAWAKKAL

وَالْرِزْقُ عِنْدَ الْقَوْمِ مَا بِهِ انْتُفِعْ ³   وَقِيْلَ لاَ مَا مُلِكْ وَمَا اتُّبِعْ
فَيَرْزُقُ اللهُ الْحَـلاَلَ فَاعْلَـمَا ³   وَيَرْزُقُ الْمَكْرُوْهَ وَالْمُحَرَّمَـا
"Dan bermula rezki disisi (pendapat) suatu kaum itu ma/apa saja yang telah dimanfaatkan dengannya ma, dan dikatakan orang bukan demikian, (bermula dia rezki) itu ma/barang-barang yang dimiliki dan ma/barang yang dibeli. Maka memberi rezki oleh Allah akan yang halal, maka ketahuailah (oleh mu) dan memeberi rezki (Ia Allah) akan yang makruh dan akan yang haram”.
Terjemahan  Kitab Khamsatun Mutun | Matan Jauharah Tauhid

فِى اْلاِكْتِسَابِ وَالتَّوَكُّلِ اخْتُلِفْ³    وَا  لرَّاجِحُ التَّفْصِيْلُ حَسْبَمَا عُرِفْ
"Para ulama berbeda pendapat tentang mana yang terlebih af«al antara usaha dan tawakkal, menurut pendapat kuat pada masalah tersebut berbeda menurut kedudukan masing-masing individu".

الاكتساب: مباشرة الاسباب بالاختيار
"Berusaha melalui sebab-sebab dengan jalan ikhtiar".
التوكل هو اعتماد عليه تعالى وقطع النظر عن الاسباب مع التمكن منها
"Berpegang teguh kepada Allah swt dan tidak memperdulikan sebab-sebab yang memungkinkan".
وَعِنْدَنَا الشَّيْءُ هُوَ الْمَوْجُوْدُ ³   وَثَابِتٌ فِى الْخَارِجِ الْمَوْجُوْدُ
وُجُوْدُ شَيْئِ عَيْنُـهُ وَالْجَوْهَـرُ ³  الْفَرْدُ حَادِثٌ عِنْدَنَا لاَ يُنْكَرُ

"Dan sabit disisi kita (Ahlussunnah wal jamaah) itu “bermula syai’/sesuatu dia (sesuatu) itu perkara yang maujud/ada dan yang sebut (ia sesuatu) pada kenyataan, dan bermula wujud sesuatu itu ‘in dirinya sesuatu, Dan bermula  jauhar Fard/atom benda terkecil itu baharu (ia atom) disisi kita (Ahlussunnah wal jama’ah) yang tidak diingkarkan (akannya pernyataan)”.

ثُمَّ الذُّنُوْبُ عِنْدَنَا قِسْمَانِ ³   صَغِـيْرَةٌ كَبِيْرَةٌ فَالثَّانِـى
مِنْهَ الْمُتَابُ وَاجِبٌ فِى الْحَالِ ³   وَلاَ انْتِقِاضَ اِنْ يَعُدْ لِلْحَالِ
لَكِنْ يُجَدِّدْ تَوْبَةَ لِمَـا اقْـتَرَفْ ³   وَفِى الْقَبُوْلَ رَأْيُهُمْ قَدِ اخْتَلَفْ

"Kemudian bermula dosa disisi kita (Ahlusunnah wal jamaah) itu  dua pembagan: (bermula salah satunya dua) itu Dosa kecil dan itu dosa besar, maka bermula yang kedua darinya (dua dosa) bermula taubat itu wajib (ia taubat) pada saat itu juga, dan tiada jenis gugur (taubat) jika mengulangi (ia seseorang) bagi keadaan (dosa lalu), akan tetapi memperbarui i(ia seseorang) akan taubat bagi ma/dosa yang terlanjur (ia seseorang). Dan  pada terima (taubat) bermula pandangan mereka ulama itu sungguh berselisih (ia pendapat)”.

Ciri-ciri dosa besar adalah sebagai berikut:
1.      Wajib had para pelakunya.
2.      Dijanjikan siksa dalam qur’ân dan dalam hadith.
3.      Para pelakunya disebut orang pasek.
4.      Laknat Allah atasnya.

وَحِفْظُ دِيْنِ ثُمَّ نَفْسٍ مَالٍ نَسَبْ ³   وَمِثْلُهَا عَقْلٌ وَعِرْضٌ قَدْ وَجَبْ
"Dan bermula memelihara agama kemudian jiwa dan harta dan  nasab/keturunan, dan bermula seumpanya tiap-tiap itu  akal  dan kehormatan (wibawa) itu wajib (ia memelihara tiap-tiap)" .

وَمَنْ لِـمَعْلُوْمٍ ضَرُوْرَةً جَحَدْ ³   مِنْ دِيْنِنَا يُقْتَلْ كُفْرًا لَيْسَ حَدْ
وَمِثْلُ هَذَا مَنْ نَفَى لِمُـجْمَعِ  ³ اَوِسْتَبَاحَ كَالزِّنَا فَلْتَسْمَـعِ

"Dan bermula man/Orang-orang yang mengingkari (ia man) bagi  (hukum) yang sudah dimaklumkan secara dharuri (semua orang mengetahuinya) dari pada (urusan) agama kita itu dibunuhkan (akannya man) karena kafir lagi tiada (ia bunuh) itu sebagai had/hukuman, Dan bermula seumpama ini (dibunuhkan juga) itu man/orang yang menafikan (ia man) bagi (hukum) yang telah diijmakkan/disepakati ulama, atau membolehkan (ia man) akan seumpama zina, maka hendaklah dengar oleh mu (akan dalil)”.

وَوَاجِبٌ نَصْبُ اِمَـامِ عَدْلِ ³   بِالشَّرْعِ فَاعْلَمْ لاَ بِحُكْمِ الْعَقْلِ
فَلَيْسَ رُكْنًا يَعْتَقِدْ فِى الدِّيْنِ ³   فَلاَ تَـزِغْ عَنْ اَمْرِهِ الْـمُبِيْنِ
اِلاَ بِكُفْرٍ فَانْبِذَنَّ عَهْدَهْ ³   فَاللهُ يَكْفِيْـنَا اَذَاهُ  وَحْـدَهْ
بِغَيْرِ هَذَا لاَ يُـبَاحُ صَرْفُـهُ³    وَلَيْسَ يُعْزَلْ اِنْ اُوْزِيْلَ وَصْفُهُ

"Dan bermula melantik imam/pemimpin yang adil itu Wajib dengan (pandangan) syara‘, maka ketahuilah oleh mu, bukan (wajib) dengan hukum akal, maka tiadalah (ia melantik imam yang adil) itu rukun yang dii'tikadkan (akannya rukun) dalam agama, dan janganlah kamu mengingkari dari perintahnya (pemimpin) yang nyata (ia perinyah) kecuali (perintah) dengan kufur, maka sungguh tinggalkanlah (olehmu), maka bermula Allah itu memadai (ia Allah) akan kita lagi menyiksa (Ia Allah) akannya pemimpin (hal keadaan-Nya Allah) itu sendiri-Nya (Allah). Dengan Selain ini (perintah kufur) tidak dibolehkan akan berpaling/melanggarnya (perintah), Dan tiadalah (ia pemimpin) itu dipecatkan jika  dihilangkan akan sifat (keadilan) nya (pemimpin)”.

Yang dimaksud adil di sini adalah adil syahadah, yang mempunyai syarat- syarat sebagai berikut:
1.      Islam.
2.      Baligh (sampai umur).
3.      Berakal.
4.      Laki-laki.
5.      Merdeka (bukan budak sahaya).
6.      Tidak fasiq.

Syarat-syarat yang tertera di atas merupakan syarat untuk pelantikan imam pada kali pertama bukan syarat untuk selamanya.

Apabila seseorang yang tidak memenuhi syarat-syarat di atas dan ia mengkudetakan kepemimpinan orang lain, maka kita wajib tunduk atas kepemimpinannya.
Apabila seorang pemimpin menginstruksikan pada masalah yang mubah maka kita wajib menta‘atinya.

وَامُرْ بِعُرْفٍ وَاجْتَنِبْ نَمِيْمَهْ ³   وَغِيْبَـةً وَخَصْلَةً ذَمِيْمَـةْ
كَالْعَجْبِ وَالْكِبْرِ وَدَاءِالْحَسَدِ ³   وَكَالْمِرَاءِ وَالْجَدَلْ فَاعْـتَمِدِ

"Dan Perintahkanlah oleh mu dengan yang ma‘ruf/kebajikan dan jauhilah olehmu akan namimah/adu domba dan ghibah/mengupat  dan perkara-perkara yang tercela (ia perkara) seperti ‘ujub/kagum dengan diri sendiri  dan takabur dan penyakit dengki dan seperti riya dan perdebatan, maka berpegang teguhlah olehmu".

Yang dimaksud dengan ma‘ruf ialah perkara-perkara yang wajib dan sunat.
النميمة هو نقل كلام الناس بعضهم الى بعض على وجه الافساد بينهم
"Menghikayahkan berita sebahagian manusia kepada sebahagian manusia yang lain bertujuan untuk mengadu dombakan".

االغيبة هو ما افهمت به غيرك نقصان مسلم بلفظك او كتابتك او اشرت اليه بعينك او يدك او رأسك
"Kelakuan yang menunjukkkan kepada kekurangan orang muslim baik perkataan, tulisan maupun isyaratnya".

Kunjungi terjemahan halaman Selanjutnya>>
Terimakasih ikhwan...

Posting Komentar

Lebih baru Lebih lama